دلایل زود سفید شدن مو در بانوان

دلایل زود سفید شدن مو در بانوان

زود سفید شدن مو در بانوان

بسیاری از خانم ها زمان ، انرژی و پول زیادی را صرف موهای خود می کنند. این امر به ویژه در مورد حفظ رنگ طبیعی مو صادق است. با این حال ، با افزایش سن ، حفظ رنگ طبیعی موها می تواند چالش برانگیز باشد و موهای شما شروع به سفید شدن می کنند.  رزرو نوبت در سالن های زیبایی و رنگ مش کردن موها که سبب پوشاندن رنگ واقعی موهای شما می شود، غیر معمول نیست و این کار در واقع می تواند به موهای شما آسیب برساند. بنابراین قبل از اینکه دوباره به سالن بروید ، ایده خوبی است که بدانید علت زود سفید شدن موها در بانوان چیست؟

دلایل زود سفید شدن مو در بانوان

 چگونه موها رنگ خود را از دست می دهند؟

در بدن انسان میلیون ها کیسه کوچک به نام فولیکول مو وجود دارد که سلول های پوست را می پوشانند. این فولیکول ها حاوی رنگدانه هایی به نام ملانین هستند، همان رنگدانه ای که مسئول رنگ پوست ما هستند.  با بالا رفتن سن ، موهای شما کم و کمتر ملانین تولید می کند که باعث می شود موهای شما خاکستری به نظر برسد و در نهایت سفید شود.

 

با این حال ، سرعت از دست دادن ملانین توسط موهای شما تا حد زیادی به ژنتیک نسبت داده می شود . به عنوان مثال ، در برخی از خانواده ها بسیار معمول است که موها در 20 سالگی سفید شوند. این امر نشان می دهد که ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن موهای شما دارد.

با این حال ، دلایل دیگری بجز ژنتیک و سن وجود دارد که ممکن است باعث سفید شدن زودرس موهای شما شود از جمله:

 

حتما مطالعه کنید
حالت دادن موهای کوتاه

چگونه موها رنگ خود را از دست می دهند

زود سفید شدن مو در بانوان به خاطربیماری های خود ایمنی

برخی از بیماری های خود ایمنی می توانند باعث سفید شدن موها شوند. در این نوع بیماری سیستم ایمنی به سلول های خودی یعنی سلول های مو حمله کرده و سبب از بین بردن رنگدانه ها می شود. مثل بیماری پیسی و آلوپسی.

بیماری پیسی وضعیتی است که با کمبود ملانین در پوست و مو مشخص می شود. این بیماری باعث می شود که لکه های سفید روی مو و پوست ظاهر شود. همچنین می تواند مژه ها و ابروهای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

  آلوپسی نیز یک اختلال خود ایمنی است که باعث ریزش تکه هایی از موهای شما می شود. این اختلال به ویژه روی فولیکول های رنگی مو تاثیر می گذارد و می تواند تنها موهای سفید را برای شما باقی بگذارد! علت دقیق آلوپسی ناشناخته است ، اما ممکن است به ژنتیک مربوط باشد. خبر خوب این است که مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به رشد مجدد موهایتان انجام دهید – با این حال ، ممکن است رنگ آنها تا آخر عمر سفید بماند.

زود سفید شدن مو در بانوان به خاطر بیماری تیروئید

 هورمون ها همچنین می توانند در سفید شدن موهای شما نقش داشته باشند. و از آنجایی که تیروئید شما این هورمون ها را آزاد می کند ، می تواند علت شایع زود سفید شدن موهای بانوان باشد.

زود سفید شدن مو در بانوان به خاطر کمبودهای تغذیه ای

 سفید شدن زود هنگام موها همچنین می تواند ناشی از برخی کمبودهای تغذیه ای باشد.

اگر از رژیم غذایی متعادل و سالم استفاده می کنید ، نباید مشکلی داشته باشید ، اما گاهی اوقات برای افراد دشوار است که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذا تامین کنند. این امر به ویژه در صورت پیروی از رژیم غذایی محدود صادق است.

اگر به اندازه کافی ویتامین B12 ، فولات یا آهن دریافت نمی کنید ، ممکن است باعث سفیدی موهایتان شوید! بنابراین مطمئن شوید که غذاهایی که منابع خوب ویتامین B12 هستند مانند ماهی ، گوشت ، مرغ ، تخم مرغ و فرآورده های شیر مصرف کنید. برخی از منابع خوب فولات شامل سبزیجات سبز تیره ، میوه ها ، آجیل ، لوبیا و غذاهای دریایی است. درنهایت ، برخی منابع خوب آهن شامل لوبیا ، نان سبوس دار و سبزیجات سبز تیره است.

استرس

تأثیر استرس بر روی موها هنوز در حال تحقیق است ، اگرچه شواهدی وجود دارد که استرس می تواند باعث ریزش مو شود و تولید ملانین مولد رنگدانه را در فولیکول های مو شما مختل کرده و موها را سفید کند. بنابراین حتی اگر استرس تنها دلیل سفید شدن موهای شما نباشد ، اقدام برای کاهش سطح استرس هرگز ایده بدی نیست.

اکثر مردم تصور می کنند که یک شوک یا ضربه بزرگ می تواند موهای فرد را یک شبه سفید کند ، اما دانشمندان اعتقاد ندارند که این اتفاق می افتد. در هر صورت ، سعی کنید بیش از حد به خود استرس وارد نکنید و خود را تحت فشار قرار ندهید. شما نمی خواهید به خاطر هر تار موی سفید، خود را سرزنش کنید .

آیا می توانید از سفید شدن موها جلوگیری کنید؟

در بیشتر موارد ، سفید شدن موها بخشی طبیعی از روند پیری است و نمی توان از آن جلوگیری کرد. با این حال ، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که می توانید شروع موهای سفید را کند کرده و رنگ موی اصلی خود را تا آنجا که ممکن است حفظ کنید. در اینجا برخی از کارهایی وجود دارد که اگر می خواهید از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری کنید ، باید انجام دهید مثل :

آیا می توانید از سفید شدن موها جلوگیری کنید؟

✓ سیگار کشیدن با سفیدی زودرس موها ارتباط دارد. بنابراین اگر این موضوعی است که نگران آن هستید ، باید سیگار را ترک کنید. ترک سیگار نه تنها برای موهای شما مفید است ، بلکه برای سلامتی شما نیز مفید است. بنابراین اگرچه  ترک آن ممکن است دشوار باشد ، اما در نهایت ارزش آن را خواهد داشت.

✓ حفظ وزن سالم و رژیم غذایی سالم نیز می تواند از سفید شدن زودرس جلوگیری کند. بنابراین همیشه به اندازه کافی ورزش کنید و از رژیم غذایی متعادل با پروتئین ، میوه ، سبزیجات و چربی های سالم کافی استفاده کنید.

✓ محافظت از موهای شما در برابر آسیب ناشی از مواردی مانند خورشید ، مواد شیمیایی و آلودگی نیز می تواند از سفید شدن زودرس جلوگیری کند. وقتی در معرض نور آفتاب هستید ، موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید ، همانطور که از پوست خود با کرم ضد آفتاب محافظت می کنید!

پیشنهاد ما به شما

مزایای ویتامینه مو

ویتامینه مو  چیست؟

ویتامینه مو  بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان مو را نشانه زیبایی و سلامت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *