افزایش سن

مهم ترین دلایل ریزش ابرو، روش های پیشگیری و درمان آن

ریزش ابرو

یکی از دغدغه هایی که در حال حاضر بسیاری از افراد از جمله خانم ها با آن روبرو هستند ریزش ابرو است. با نظر داشت به این امر که ابرو ها نقش پررنگی در زیبایی چهره افراد دارند، به تبع آن بررسی علل و دلایل این ریزش و راه های درمان و یا جلوگیری از آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

 

مهم ترین دلایل ریزش ابرو

ریزش ابرو چیست؟

ماداروز یا هیپو تریکوز ابرو یک اصطلاح پزشکی است که در بین افراد غیر پزشکی با نام ریزش ابرو شناخته می شود. این عارضه معمولا موجب می شود که ابرو با ریزش غیر عادی مواجه شود که در برخی حالات به صورت سکه ای و در برخی دیگر کم پشتی رخ می دهد. این مشکل امکان دارد باعث شود که هر دو ابرو را درگیر کند و یا از شدت کمتری برخوردار باشد و صرفا یکی از آنها مبتلا شود.

از دیگر علائمی که می تواند در آینده به این ریزش تبدیل شود، خارش و خشکی پوست و همچنین ریزش در سایر قسمت های پوست است که باید در زمان مناسب به پزشک مراجعه کرد و نسبت به درمان آن اقدامات مناسب را انجام داد.

 

 

چه عواملی می توانند به ریزش ابرو منجر شوند؟

اینکه هر علتی معلولی دارد، زیاد بی ارتباط به مبحث ما هم نیست. به طور کلی ریزش ابرو شامل یک سری عوامل است که دست به دست هم داده اند تا این اتفاق رخ دهد. با توجه به اینکه این مسئله به طور مستقیم در چهره افراد تاثیر می گذارد و می تواند در روحیه و حس اعتماد به نفس هم نقش داشته باشد، لازم است دلایل آن به صورت مفصل شرح داده شود تا راه های درمانی و روش های پیشگیرانه هموار تر شوند.

 

حتما مطالعه کنید
آیا میکروبلیدینگ ابرو درد دارد (بخش دوم)

افزایش سن

تولید مو به وسیله فولیکول های مو انجام می شود و این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که فرد در سن رشد باشد. زمانی که افراد به سن پیری می رسند این روند به صورت خودکار متوقف می شود و باعث می شود که مو ها نازک تر شده و به تبع آن رنگ اصلی خود را ازدست دهند و سفید شوند. البته این مشکل جای نگرانی ندارد و یک امر کاملا طبیعی است.

 

افزایش سن

بیماری های پوستی

یکی دیگر از دلایلی که باعث ریزش ابرو می شود بیماری های پوستی هستند که موجب می شوند به مرور ریشه مو باریک شده و از بین برود. جدا از عارضه هایی که خود بیماری دارد، استرس نیز می تواند تاثیر زیادی در آن داشته باشد. انواع خال ها و بیماری اسکلروز جر بیماری هایی هستند که در این میان نقش مخرب بیشتری دارند.

 

 

اختلالات هورمونی

از دیگر دلایل مربوطه باید به اختلالات هورمونی اشاره کرد که عدم عملکرد مناسب آنها می تواند باعث بروز این ریزش شود. از جمله این عدم عملکرد می توان به کم کاری و پر کاری تیروئید اشاره کرد که به صورت مستقیم بر مژه ها و ابروها تاثیر می گذارد. نکته مورد توجه در این بحث تاثیر مستقیم کارکرد این غده در رشد است که احتمال دارد در ریزش آن نیز بی تاثیر نباشد.

 

استفاده از دارو های خاص

مصرف برخی داروها بر این مهم تاثیر دارند و از عوارضات آنها به شمار می روند. از جمله آنها می توان به سیبوترامین، پرامیلاتید، متفورمین، داروهای ضد التهاب، قرص های روانپزشکی و داروهایی که برای تشنج تجویز می شوند اشاره کرد.

 

حتما مطالعه کنید
آیا میکروبلیدینگ ابرو درد دارد (بخش اول)

عفونت

برخی از عفونت ها هم دلیلی برای بروز علائم ریزش ابرو هستند. این عارضه به مرور زمان باعث باریک شدن ریشه مو شده و در ادامه موجب ریزش آن می شود. علائم اینگونه بیماری ها در ابتدا به صورت خارش می باشد. از نمونه این بیماری ها عفونت های قارچی، بیماری هانسن و … هستند.

بیماری های خود ایمنی

این نوع به مواردی اشاره دارد که سیستم ایمنی بدن به صورت اشتباه با سلول های خود درگیر شده و موجبات کم حجم شدن مو را فراهم آورد. این مورد در برخی موارد ممکن است به از دست دادن کامل ابرو نیز منجر شود.

 

بیماری های خود ایمنی

معرفی درمان هایی برای ریزش ابرو

در مراحل قبلی دلایل و انواع بیماری هایی که منجر به ریزش ابرو می شدند را برای شما توضیح دادیم. در این قسمت درمان هایی را که در قطع این روند موثر هستند را بیان خواهیم کرد. البته در این خصوص باید در وهله اول باید کلیه آزمایش های هورمونی توسط پزشک متخصص تجویز شده و با انجام آنها بتوان به دلیل اصلی مشکل به وجود آمده پی برد؛ اما در حالات کلی دارو های شیمیایی به عنوان یکی از موثر ترین درمان های قطع این بیماری به شمار می روند.

 

بیماتوپروست

مکانیسم اثر این دارو در رشد دوباره مو است و موجب می شود که فولیکول های مو تقویت شوند. نحوه مصرف این دارو به شکل موضعی می باشد و باید بر روی ابرو زده شود که البته در برخی موارد بنا به نوع پوست امکان دارد خارش هایی را ایجاد کند.

 

حتما مطالعه کنید
تفاوت تاتو ابرو و هاشور ابرو

کورتیکو استروئید ها

این نوع درمان موجب می شود که سرعت ریزش ابرو به شدن پایین یابد. نحوه درمان آن معمولا به صورت ژل و کرم های موضعی است که البته زمانی که فرد در شرایط عادی باشد نوع تزریقی آن نیز تجویز خواهد شد.

 

ماینوکسیدیل

مکانیسم اثر این نوع دارو برای ریزش هایی است که معمولا به شکل سکه ای رخ می دهند. برای آنکه از نتیجه قابل قبولی برخوردار شوید باید آن را حداقل به میزان دو بار در روز استفاده نمایید.

 

راه های پیشگیری از ریزش ابرو

پیشگیری از ریزش ابرو در بسیاری از مواقع می تواند به عنوان راهی موثر عمل کند. شما می توانید با استفاده از روش های کاملا طبیعی از بروز این قبیل مشکلات تا حدود زیادی بکاهید.

از ویژگی های این نوع روغن تقویت فولیکول های مو و ضخیم تر شدن ابرو است که می توانید با استفاده از پنبه بر روی ابرو ماساژ داده و به مدت کمتر از یک ساعت اجازه دهید بر روی آن بماند و سپس شستشو دهید. روغنی که در داخل کپسول های ویتامین E وجود دارد، برای تقویت ابرو ها در حد معجزه مفید است. این کار را برای اثر بخشی مطمئن باید روزانه انجام دهید. برای تقویت ابرو ها استفاده از آب پیاز و ساختن ماسک طبیعی از آن ضروری است. مدت انجام آن به میزان سه روز در هفته است که باعث اثربخشی زیادی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *